Fl-netfej-új copy.jpg
Regisztráció
 
Programelőzetes  

2019. február 20.-21.
FeuerTRUTZ, Nürnberg
A megelőző tűzvédelem szakvására
Rendezvényszervező: FeuerTrutz Network GmbH
Stolberger Straße 84.
50933 Köln/Németország
www.feuertrutz.de
www.feuertrutz.de/kongress)
Helyszín: NürnbergMesse /Messezentrum/Nürnberg
90471 Nürnberg/Németország

 

2019. március 19.–22.
Securika Moscow
25. Nemzetközi
védelmi, biztonsági és tűzvédelmi Szakiállítás
Rendezvényszervező: ITE Group plc
Helyszín: Expocentre/Moszkva
14, Krasnopresnenskaya nab.,
Moscow, Russia, 123100
www.securika-moscow.ru
security@ite-events.com

2019. május 14.–17.
MACH-TECH és IPAR NAPJAI Szakkiállítások
Rendezvényszervező: HUNGEXPO Zrt.
1101 Budapest, Albertirsai út 10.
Levélcím: 1441 Budapest, Pf. 44.
(: (1) 263 6000
7: (1) 263 6098
hungexpo@hungexpo.hu
www.iparnaojai.hu

 

2019. november 13–15.
SICUREZZA Nemzetközi Vagyon és Tűzbiztonsági Kiállítás
Rendező: Fiera Milano S.p.A.
Piazzale Carlo Magno, 1 - 20149 Milano, Italia
:: www.fieramilano.it
Kapcsolattartó: Mariagrazia Scoppio
mariagrazia.scoppio@fieramilano.it
www.fieramilano.it

 


 

 





Mátyás Zsombor László

A LÉGIKATASZTRÓFÁK FELSZÁMOLÁSÁNAK FELADATAI

6-Légikat-2017.jpg
Nem is olyan régen még ritkaság volt repülővel utazni a nyaralásra, míg napjainkban a fapados légitársaságok kínálatában bárki számára könnyen megfizethető egy hétvégi angliai repülőút. Természetesen ez a fejlődés is különböző szakaszokból áll, gondoljunk akár a 2001 szeptemberi terrorcselekmények hatásaira, melyek rendkívüli bizalomvesztést okoztak- a légitársaságoknak és hatóságoknak alapjaitól kellett átvizsgálniuk a rendszabályokat az utazóközönség biztonsága érdekében.

BEVEZETŐ


Szintén a növekedés ellen hatott a kőolaj árak 2008, 2009 környékén tapasztalt hirtelen emelkedése. A hullámvölgyek ellenére a fejlődés töretlen, amit az ágazat vezető szervezetei is megállapítanak:
„A nemzetközi légiközlekedési szervezet, a IATA 2013-ra 5,2 százalékos emelkedést jelentett a föld teljes légi utasforgalmában 2012-höz képest. Az iparág teljesítménye ezek szerint nagy vonalakban megfelel az elmúlt 30 év átlagos évi növekedésének.”
A globális trendek a hazai légiforgalomban is tükröződnek, ez olvasható ki a Hungarocontrol adatsoraiból.
A légiforgalom további szereplői
A polgári légiközlekedési piac nem csupán utas-és teherszállításból áll, fontos és szintén növekvő számú résztvevői közé sorolhatjuk a sportcélú kisrepülőgépeket, hőlégballonokat.
A katonai repülés helyzetét, aktivitási szintjét alapvetően hazánk geopolitikai helyzete határozza meg. NATO tagállamként, közvetlen szomszédságunk a jelenleg is fegyveres konfliktussal sújtott Ukrajnával az aktivitás emelkedését okozza.


Tűzoltó szemmel


Egy tűzoltó rajparancsnok, szolgálatparancsnok bizonyos idő után rutinból kezeli a működési területén jellemző, gyakran előforduló káreset-típusokat; azonban egy légi katasztrófa helyszínére elsőként kiérkezve gyorsan kikerülhet a „szakmai komfortzónából”. Természetesen a vonatkozó jogszabályok segítik a döntések meghozását, ebben a cikkben nem ezek tartalmát szeretném ismertetni, sokkal inkább egy azoktól némileg eltérő szemszögből próbálom a feladatokat, szempontokat sorba állítani, melyek alapján a döntéseket meg lehet hozni.

 

Behatárolható-e az esemény helye?


A kérdésre a válasz természetesen nem, azonban az elmúlt évek, évtizedek adatainak felhasználásával mégiscsak árnyalni lehet a képet.
A világ egyik legnagyobb repülőgép gyártó cége, a Boeing által készített „Statisztikai összegzés a sugárhajtóműves kereskedelmi repülőgépek baleseteiről” egy évente frissített statisztika, melynek készítői 1959-ig visszamenően elemzik a kategória baleseteit, valamint az utolsó tíz évet tekintve a repülés szakaszaira lebontva jeleníti meg az adatokat.
A pilóták számára a repülés legmozgalmasabb és egyben legkockázatosabb szakasza a felszállás és a leszállás folyamata, ekkor a gép kis magasságban, kis sebességgel haladva jobban ki van téve az elemeknek, kevesebb a manőverezési tartalék, egy esetleges műszaki hiba megoldására rövidebb idő áll rendelkezésre, mint utazómagasságon. Ezért kell a repülőtereknek felkészülni az esetleges kényszerhelyzetek kezelésére.
Míg a repülőtéri tűzoltó szolgálatok elsődlegesen a repülőtéren, illetve ennek közvetlen közelében bekövetkező eseményekre kapnak felkészítést, addig egy 200 km/óra leszálló sebességű repülőgép 55,5 métert tesz meg másodpercenként, azaz vészhelyzetben 30 másodperccel hamarabb vagy később ér földet; máris több mint 1,5 km távolságra van a repülőtértől.
Könnyen belátható, hogy a repülőgép sebessége miatt néhány perc alatt több 10 km-es távolságra kerül a repülőtértől; mindattól az infrastruktúrától, szaktudástól, logisztikai háttértől melyet az ICAO (Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet, az ENSZ szakterülettel foglalkozó szervezete) ajánlásainak megfelelően a repülőterek biztosítanak.
Az elsőként kiérkező tűzoltó raj parancsnoka számára itt kezdődnek kihívások, feladatok, melyekre gyorsan kell reagálnia.


KÁRHELYSZÍN


A repülőgép adatai


Mégis mik azok az információk, melyek éjszaka ködben vagy füstben segíthetnek típusismeret nélkül is meghatározni a szükséges riasztási fokozatot?
A leggyorsabb azonosítást természesen a gép egyedi lajstromozása -a felségjelzés és oldalszám kombináció a katonai gépeknél, valamint a számokból és betűkből álló lajstromjelek a polgári gépeknél- teszi lehetővé.
Adhat támpontot a talált alkatrészek festése is. A jellegtelen szürke-zöld, vagy terepszín inkább katonai-, míg a fehér vagy színes festés és feltűnő logók jelenléte inkább polgári célú felhasználásra utal, de a kettős felhasználás sem kizárható.
A gép méretét a géptörzs hosszából vagy átmérőjéből, szárnyfesztávból, hajtóművek számából-méretéből lehet viszonyítani.
A repülőgépek igen masszív alkatrészei a futóművek, a becsapódást jó eséllyel egyben kiszakadva vészelik át, ezek mérete szintén segíthet a várható feladatok nagyságrendjének meghatározásában.


A kárhelyszín kiterjedése


A megfelelő területzáráshoz valamint a szükséges erők mértékének meghatározásához szükséges átgondolni, milyen alakú, méretű területet kell átvizsgálnunk.
A légi jármű balesetek helyszíne, a kárhely mérete igen nagy változatosságot mutat. Mérete és alakja függ az alábbiaktól:
- a gép mérete, sebessége;
- a repülés mely szakaszában következik be a baleset -ez meghatározza az üzemanyag mennyiséget;
- egyben csapódik be, vagy néhány ezer méteres magasságban bekövetkezett robbanás eredményeképpen akár több négyzetkilométeres területen szóródnak szét a roncsok;
- amennyiben egyben csapódik be, az a talajhoz képest milyen szögben, milyen sebességgel történik meg;
- milyen részével érinti először a talajt, objektumot, a szárnyvég vagy hajtóművek elsőként leérése befolyásolhatja a további irányt;
- helyszínt jellemző domborzati viszonyok;
- terep jellege: erdős, nyílt, beépített stb.
Mindezek figyelembevételével a kárhelyszín várható alakja a kör alakú függőleges becsapódástól, a nagy magasságú robbanás hatására kialakuló nagy területű ellipszisig terjed.
Nagy magasságban bekövetkezett robbanás hatására-melynek okai lehetnek: műszaki hiba, robbantás a fedélzeten, vagy akár rakéta találat is- a túlnyomás alatt lévő géptörzs darabokra szakad, a megváltozó áramlási viszonyok további alkatrészeket szakíthatnak le.

A szabályos hasraszállás eredménye leginkább legyezőformára hasonlító roncsterület, melynek középvonala a haladási irány. A kárhelyen nagy mennyiségű éghető folyadék jut ki a szabadba, sugárhajtóművek esetén a hajtóművek nagy hőmérsékletű (égéstérben üzem közben 2000-°C) és nagy tömegű tömbje a leállást követő legalább 30 percen át gyújtóforrásnak tekinthető.
Becsapódás során jelentkező súrlódási és egyéb mechanikai igénybevételek miatt a szerkezeti elemek elérhetik a kerozin, repülőbenzin vagy akár saját gyulladási hőmérsékletüket is. Ez a jelenség, vagy a működő hajtóművek meghibásodása okozhatja az ún. post-crash fire-t azaz a becsapódást követő tüzet, amely a menekülést és mentést nagymértékben és gyorsan megnehezíti.


Megoldandó feladatok


A tűzoltásvezető feladatai során a következő tényezőkből néhány, vagy akár mindegyik egyszerre fogja a feladat végrehajtást várhatóan nehezíteni:
- vonulás: a kárhely megtalálása, elérése, nehéz terepviszonyok, helyismeret hiánya,
- felderítés: veszélyes, feldúlt környezet, instabil fák, épületek, alkatrészek;
- sérült közműhálózat, további veszély a beavatkozókra: áramütés, gázszivárgás;
- oltóvíz hiánya, távolsága;
- nagy kiterjedésű roncs, nehéz eljutni a sérültekhez, nehézkes a beavatkozás;
- másodlagos tüzek (post crash fire);
- egyidejű mentés és tűzoltás, több darabra szakadt törzs esetén meg kell osztani az erőket;
- adott riasztási fokozatba tartozó egységek nem egyszerre érnek ki, háttérparancsnok és az eligazító fontossága;
- irányítási pont kijelölése, együttműködés a társszervekkel;
- szállítmány okozta veszélyek;
- környezetszennyezés csökkentése;
- biológiai veszély: testnedvek, vér;
- pszichés terhelés: a közvetlenül beavatkozó állomány felkészültségének kérdése, váltás, pihentetés;
- teljes területet szükséges átkutatni, beleértve a becsapódás környezetét is a túlélők után;
- A későbbi vizsgálatok fontos nyomait semmisítheti meg az oltóanyag, csak a szükséges mennyiséget juttassuk ki;
- Külföldi utasok esetében nyelvi nehézségek;
- Külföldön lajstromozott repülőgép fedélzete a nemzetközi jog alapján az anyaállam területének minősül, ez fontos lehet a vizsgálatok lefolytatása miatt is;
- A fellelt dokumentumokat át kell adni a vizsgálóknak, a fekete dobozok feltalálási helyét meg kell jelölni, mozdítani csak elkerülhetetlen esetben- a tűzoltás és az életmentés érdekében- szabad. Az azonnali életmentési-tűzoltási feladaton kívül az elmozdítást (pl. közlekedés, mentési útvonal kialakítása) legalább fényképekkel dokumentáljuk!
Amint a felsorolásból is látszik, a beavatkozásnak rendkívül sok szempontnak kell egyszerre megfelelnie, nem beszélve a vonatkozó jogszabályokról, belső utasításokról.


ÖSSZEGZÉS


Az időben egyszerre jelentkező feladatok közt felelősséggel kell rangsorolni, a gyors helyzetfelismerés nagyban segíteni fogja a később kiérkező egységek, társzervek munkáját.


Kárhely szervezésének főbb szempontjai:

- megközelítési útvonalak biztosítása lehetőleg a legközelebbi szilárd burkolatú úttól.
- területzárás, felesleges mozgások tiltása (a földutak állapota a nagy forgalom hatására gyorsan romlik).
- közreműködői- beavatkozói- zónák kijelölése, jogosultságok meghatározása.
- irányítási pont kijelölése, biztosítása.
- médiakapcsolat kijelölése, a szóvivő folyamatos informálása.
- logisztikai biztosítás: élelmezés, üzemanyag, áramfejlesztő stb.

Egy ICAO 4. kategóriába sorolt repülőgép balesetének felszámolása során a tűzoltás-életmentés közvetlen feladatai várhatóan 3-5 órán át adnak feladatokat a riasztott III. kiemelt fokozatnak megfelelő egységeknek.
A tűzoltás előkészítése, végrehajtása után felszabaduló erőknek a mentésben, sebesültszállításban kell segítséget nyújtani a mentőszolgálat számára, majd a terület átkutatása igényel még további nagyobb létszámot.
Az azonnali feladatokon túl azonban biztosítási és logisztikai feladatként helyszíni szemlékkel együtt akár 2-3 napig is eltarthat a tűzoltói részvétel; mely során várhatón a roncsok elszállításáig bezárólag lesznek feladatok.

A légi katasztrófák felszámolásának hazai tanulságait célszerű volna a Hejcén lezuhant szlovák katonai szállítógép esetéhez hasonló alapossággal feldolgozni, majd- nem annyira a jogi szabályzókon át, sokkal inkább szakmai ajánlások formájában- lehetőséget adni egyfajta visszacsatolásra annak érdekében, hogy a helyszíni beavatkozói tapasztalatok ne vesszenek el. Akár egy kétszemélyes sportrepülőgép balesete során is felmerülhetnek olyan kérdések és válaszok, melyeket a későbbiekben is lehet hasznosítani. 

 

Vissza

Hírlevél regisztráció
*
*
Kérjük másolja be a következő karaktereket: 128CR  
A * jelölésű mezők kitöltése kötelező!

 

 

 

Rendeld meg a Florian exPress Magyar Tűzbiztonsági Folyóiratot!
Megjelenik évente 6-szor.
Előfizetési díja egy évre: 5292 Ft.
info@firepress.hu
Schrack_banner_140905.gif konifo-banner-florian.gif

A Florian express 2018 decemberiszámának tartalmából:

 

 🔥Fókuszban

🔥Tűzjelzés és vészhelyzeti kommunikáció

- Új, teljesen IP alapú Bosch épület- és vészhangosító rendszer érkezik
Coming soon: A new, fully IP-based building and emergency PA system by BOSCH
In Kürze verfügbar: Ein neues, vollständig IP-basiertes Gebäude- und Notfall-Beschallungssystem von BOSCH
- Siemens Cerberus FIT FC360 tűzjelző központ család
The Siemens Cerberus FIG FC360 fire alarm product family
Die Produktfamilie Cerberus FIG FC360 von Siemens
- SHOPMARK – tűzjelző rendszer megújulás
Renewal of the SHOPMARK fire alarm system
Erneuerung des SHOPMARK Brandmeldesystems

🔥Építés és tűzvédelem

- Tűzszakaszok elválasztása tűzgátló függönyökkel

Fire section separation with fire retarding curtains
Trennung der Brandabschnitte mit feuerhemmenden Vorhängen

🔥Tűzoltás és műszaki mentés

- A segítségnyújtás jövője

The future of emergency assistance
Die Zukunft der Nothilfe
- B jogosítvánnyal vezethető fecskendők
Fire engines that can be driven with a Category B driving licence
Feuerwehrfahrzeuge, die mit einem Führerschein der Kategorie B gefahren werden können
- A veszélyes áruk közúti szállítására vonatkozó ADR 2019 változásairól
What is new in ADR 2019, the standard regulating the road transport of dangerous goods
Was ist neu in ADR 2019, der Norm zur Beförderung von Gefahrgüter auf der Straße

🔥Történelem

- Elmaradt rendszerváltás XII. rész

Regime change cancelled – Part 12.
Regimewechsel abgebrochen – Teil 12.

 
 

 

 

 

 

 

Laptulajdonos: Fire Press Kft.  2484 Gárdony-Agárd, Pf. 8.  Tel.: (22) 789-439, Fax: (22) 789-358  E-mail: info@firepress.hu
Copyright ˆ 2003 . Minden jog fenntartva.
A weblap a WEB-SET rendszeren üzemel. Készítette a BIT-Hungary Kft.