Fl-netfej-új copy.jpg
  • sbt-head_gif.gif
  • sbt-head_gif.gif
  • sbt-head_gif.gif
Regisztráció
 
Programelőzetes  

 

 

 

2018. november 6.-8.
Expoprotection/Feu
Nemzetközi
Biztonságtechnikai és Tűzvédelmi Szakkiállítás
Helyszín: Franciaország/Párizs,
porte de versailles Pavillon
Rendező: Reed Expositions France
 www.expoprotection.com

 

2018. november 13.-14.
Protect 2018
Nemzetközi Kritikus Infrastruktúra védelme (kongresszus kiállítással)
Helyszín: Congress Center Leipzig
Rendező: Leipziger Messe
Messe-Allee 1, 04356 Leipzig

 

2019. február 20.-21.
FeuerTRUTZ, Nürnberg
A megelőző tűzvédelem szakvására
Rendezvényszervező: FeuerTrutz Network GmbH
Stolberger Straße 84.
50933 Köln/Németország
www.feuertrutz.de
www.feuertrutz.de/kongress)
Helyszín: NürnbergMesse /Messezentrum/Nürnberg
90471 Nürnberg/Németország

 

2019. március 19.–22.
Securika Moscow
25. Nemzetközi
védelmi, biztonsági és tűzvédelmi Szakiállítás
Rendezvényszervező: ITE Group plc
Helyszín: Expocentre/Moszkva
14, Krasnopresnenskaya nab.,
Moscow, Russia, 123100
www.securika-moscow.ru
security@ite-events.com

2019. május 14.–17.
MACH-TECH és IPAR NAPJAI Szakkiállítások
Rendezvényszervező: HUNGEXPO Zrt.
1101 Budapest, Albertirsai út 10.
Levélcím: 1441 Budapest, Pf. 44.
(: (1) 263 6000
7: (1) 263 6098
hungexpo@hungexpo.hu
www.iparnaojai.hu

 

2019. november 13–15.
SICUREZZA Nemzetközi Vagyon és Tűzbiztonsági Kiállítás
Rendező: Fiera Milano S.p.A.
Piazzale Carlo Magno, 1 - 20149 Milano, Italia
:: www.fieramilano.it
Kapcsolattartó: Mariagrazia Scoppio
mariagrazia.scoppio@fieramilano.it
www.fieramilano.it

 


 

 





Ötven feddhetetlen, bátor és önfeláldozó ember

11-MArton-2-18.jpg(2018. november 18.) Fennállásának 130. évfordulóját ünnepelte az – néhány éves hibernáció után – egy éve (2017. május 15-én) újjáalakult, ám máris I. kategóriás egyesületté avanzsált Martonvásári Önkéntes Tűzoltó Egyesület november 17-én. Az egykori és jelenlegi önkénteseket önként mozgósító rendezvényre eljött a német testvérváros Baienfurt tűzoltóküldöttsége Stefan Forderer parancsnok vezetésével, Kocsis Sándor, a szlovákiai testvéregyesület, somorjai ÖTE elnöke, a térség tűzoltóságainak képviselői, A Fejér Megyei Tűzoltószövetség tiszteletbeli (Mihály János ny. tű. ezr.) és jelenlegi (Molnár József tű. alez.) elnöke, Kelemen Zsolt és Udvardi Sándor, a Magyar Tűzoltószövetség alelnökei, a Fejér megyei (Magosi Lajos tű ezr. igazgató) és a Pest megyei (Oláh Péter tű. alezr.) Katasztrófavédelmi igazgatóság vezető tisztségviselői is. A népes ünneplő közönséget Pimper László, az egyesület elnöke köszöntötte, majd a helyi fúvószenekar szórakoztatta a jubilálókat rövid koncerttel. Ünnepi megemlékezést dr. Szabó Tibor Martonvásár polgármestere tartott.”Honnan jöttünk – (1888.a XIX. század) hol tartunk ma, a XXI. században és merre visz utunk a jövőbe”, foglalta össze a nap esszenciáját a polgármester, aki a tűzoltók iránt érzett megbecsülése jeléül „ötven feddhetetlen, bátor és önfeláldozó ember”-ként aposztrofálta a martonvásári ÖTE tagságát. „Egyetlen település sem gondolhatja magáról komolyan, hogy ne legyen tűzoltósága, mint ahogy óvodája, iskolája és más közellátást szolgáló intézménye is van”- zárta beszédét. Miután Wagner Károly egyesületi tag felelevenítette a martonvásári tűzoltóság elmúlt 130. évének fontosabb állomásait, az ünnepség kedves momentumaként az aktívtagok emléklapok adományozásával kedveskedtek az egyesület korábbi, ám már nem szolgáló önkénteseknek, akik – mintegy viszonozva a figyelmességet 1958-ban kapott és nagy becsben őrzött egyesületi zászlójukat adták át az új tagoknak.

A különleges évforduló alkalmából mind a testvérvárosi küldöttségek, mind a hazai vendégek rövid köszöntő kíséretében emléktárggyal tették emlékezetessé az évfordulót. 

„Együtt egymásért”, idézett fel egy faliratot az ünnepséget záró felszólalásában Pimper László, a martonvásári ÖTE elnöke.
11-Marton-3-18.jpg


Vissza


 

 



Lezuhant egy repülőgép Gyula és Békéscsaba között


11-gyak-18.jpg(2018. november 16.) Mindez természetesen csak egy gyakorlat során történt meg. A feltételezett szituáció szerint ötvenhét emberrel a fedélzetén lezuhant Békéscsabán egy ATR 72 típusú repülőgép. A bajba jutott légi jármű utasainak felkutatására és mentésére a katasztrófavédelem, a rendőrség, a honvédség és a mentőszolgálat egységei indultak.
A gyakorlat elején Fülep Zoltán tűzoltó ezredes, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság főosztályvezetője és Haskó György tűzoltó alezredes, a Békés Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság mb. igazgatóhelyettese mondta el a legfontosabb tudnivalókat. Elhangzott, hogy a gyakorlat során a bajba jutott légi járművek utáni kutatás, illetve a mentés rendszerét, a társszervek közötti együttműködést, valamint az Országos Légikutató-mentő Rendszer működését ellenőrzik, ami természetesen jó alkalmat teremt a tapasztalatcserére is. Elmondták azt is, hogy a sérülteket ezen a gyakorlaton is a vöröskereszt fiataljai személyesítik meg.
A gyakorlat szerint a Temesvárról induló és a Kassai repülőtérre tartó személyszállító gép, összesen ötvenhét emberrel a fedélzetén kezdte meg repülési útvonalát, ám nem sokkal a felszállást követően hajtóműhiba történt. A veszélyhelyzeti leszállásra – a magyar repülésirányítással történt egyeztetést követően – a békéscsabai repteret jelölték ki. A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat – a magyar légtérben polgári szabályok szerint közlekedő légi járművek biztonságát szolgálva működő cég – jelezte az eseményt az Országos Légi Kutató-mentő Rendszer tagjainak, vagyis a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnak, illetve a Magyar Honvédség Légi Vezetési és Irányítási Központ Műveletirányításának. Utóbbi riasztotta a Magyar Honvédség Légi Kutató-mentő Készenléti Szolgálat helikopterét, egy MI-17-es típusú gépet, ami Szolnokról indult útnak. A bajba jutott légi jármű pilótája jelentős mennyiségű üzemanyaggal volt kénytelen megkísérelni a leszállást, ennek következtében a repülőgép nem tudta tervszerűen megközelíteni a repteret. Hogy a pilóta elkerülje a túlfutást, úgynevezett átstartolást hajtott végre. A manővert azonban nem sikerült végrehajtania, a repülő a 44-es főúton közlekedő buszba csapódott, majd két személyautót is elsodort. Az ütközés következtében többen is összeroncsolódott járművükbe szorultak, ketten sokkos állapotban, pánikszerűen elhagyták a helyszínt és eltűntek a bozótos, fás területen.
A helyszínre elsőként a katasztrófavédelem beavatkozó állománya, valamint a mentőszolgálat szakemberei érkeztek ki, akik azonnal megkezdték a sérültek osztályozását, összegyűjtését és ellátását. A műszaki mentést együttes erővel hajtották végre az orosházi, a mezőkovácsházi, a gyulai és a békéscsabai hivatásos tűzoltók, a már helyszínen lévő erők támogatása érdekében riasztották a békési önkormányzati tűzoltókat is. Az egységek a mentési feladatokat a katasztrófavédelmi műveleti szolgálat irányítása mellett végezték. A forgatókönyv szerint a katasztrófavédelmi mobil labor döntéstámogató szerepet töltött be. A beavatkozók a honvédség szakembereivel együtt vágták ki a roncsok közé szorult embereket, habbal fedték le a veszélyes területet, és az oldalára borult buszból több sérültet emeltek ki. Eközben felszállt a rendőrség helikoptere is, hogy mihamarabb felkutassák a baleset következtében sokkos állapotba került és szétszéledt embereket.
A mostanihoz hasonló gyakorlatot az érintett szervekkel közösen évente szervez a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, a legutóbbi ilyen jellegű eseményre Pest megyében került sor.

Fotó: Jóri András BM OKF


Vissza


 

 

VdS Tűzvédelmi Napok a tűzvédelem és biztonság átfogó szakmai programjaival



10-VdS-18.jpg
(2018. október 25.) December 4. és 5. között szakvásár és szakértői konferencia, valamint különböző díjmentes tematikus fórumok várják a látogatókat Kölnben

Decemberben a Kölni Vásár ismét a tűzvédelmi szakág jelentős találkozója lesz: itt kerül ugyanis megrendezésre a VII. VdS Tűzvédelmi napok. december 4 - és 5 – én, a kiállító teremben nagyszabású nemzetközi kiállítással és tematikus fórumokkal, hat szakkonferencián pedig kompakt szemináriumokkal. ötvözve A konferencia előadói és a szemináriumok résztvevői megvizsgálják a megelőző építési, műszaki-technikai és szervezési tűzvédelem jelenlegi helyzetét és trendjeit, valamint a tűzvédelem és a többi biztonsági terület kölcsönhatásait. Mindkét napra mintegy 100 német és külföldi kiállító, valamint több mint 3000 látogató várható.


Vissza


 

Szakmai nap és üzemlátogatás a Richter Gedeon Vegyészeti Gyár NyRt. Dorogi üzemében


10-Dorog-18.jpg(2018. október 20.) A szakmailag már eddig is igen hasznosnak bizonyult hagyományain tovább építkezve ezúttal a nemzetközi hírű Richter Gedeon Nyrt. első sorban hatóanyag fejlesztéssel és intermedier gyártással foglalkozó, mintegy ezer dolgozót foglalkoztató dorogi gyárába szervezett kétnapos szakmai találkozót a Létesítményi Tűzoltóságok Országos Szövetsége (LTSZ). A gyár történetét, az alkalmazott technológiákat és a – lakóterület közelsége miatt – fokozott környezetvédelmi és biztonsági törekvéseket Garai Zoltán üzemvezető főmérnök ismertette. Balogh László tű. alezredes, megbízott esztergomi kirendeltség-vezető a tűzoltóság illetékességi és működési területének jellemzőit vázolta fel, majd Égerhézi László a dorogi fióktelep biztonsági osztályának helyettes vezetője az igazán ritka kihívásoknak kitett létesítményi tűzoltóságot és tevékenységét mutatta be. A feladatkör különlegességét nem csak a termelés okán tárolt jelentős mennyiségű vegyi anyag, hanem annak összetétele is fokozza. Ritka (nem)látvány ugyanis a láthatatlan lánggal égő metanol tűz, vagy az éghető fémek, a fémnátrium, vagy a lítium annál hevesebb módon megmutatkozó tüze. Utóbbiakból látványos ízelítőt is kaptak a szakmai nap részvevői.
A rendezvény másnapján a nyugállományba készülő Diriczi Miklós tű. ezredes, a KOK igazgatója és Müller Róbert tű. alezredes. az igazgatói szék várományosa konzultált a tűzoltóképzés aktualitásairól. A szakmai előadások keretében Tulok Antal (Hesztia Kft.) a CAFS oltórendszerek működését és előnyeit, Laczkó Péter (SziFire Kft.) az akkumulátoros-hidraulikus mentőeszközök új generációját mutatta be. Kuriózumnak bizonyult Dobos Gábor tű. alezredesnek a segélyhívás és műveletirányítás jelenlegi rendszerét bemutató előadása. Végül a részvevők megismerkedhettek az okos szemüveg (tkp. egy szemre helyezhető kamera és egyben monitor, amely vizuális távkommunikációt tesz lehetővé) és az okos sisak alkalmazási lehetőségeivel.


Vissza


 

Vasúti baleset Borsod-Abaúj-Zemplén megyében

 

10-Borsod-18.jpg(2018. október 18.) Sátoraljaújhelyen, a vasúti járműbontó területén tartotta meg közös katasztrófa-felszámolási együttműködési gyakorlatát október 18-án a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság és a MÁV-csoport.

A komplex gyakorlat résztvevőit Fülep Zoltán tű. ezredes, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság tűzoltósági főosztályának vezetője köszöntötte. Ahogy fogalmazott, a katasztrófavédelem és a MÁV között 2011-ben megkötött együttműködési megállapodás értelmében minden évben végrehajtanak katasztrófa-felszámolási gyakorlatot, ami azon túl, hogy segíti a valós életben is sokszor együttműködő társszervek munkáját, arra is lehetőséget biztosít, hogy minden olyan technikai eszközt kipróbáljanak, amelyet a mindennapokban ritkábban használnak.

 A mostani gyakorlat forgatókönyve szerint két személyvonat ütközött össze, az egyik szerelvény egyik kocsija fel is borult. A tűzoltók áramtalanították és rögzítették a vonatot, majd a mentőkkel együttműködve megkezdték az utasok, vagyis ebben az esetben a kiránduló iskolások mentését. A gyakorlaton ezt a szerepet a Magyar Vöröskereszt szakképzett imitátorai, illetve a megyei katasztrófavédelemnél közösségi szolgálatukat töltő középiskolások alakították. A műszaki mentést csak a vagon durva roncsolása és vágása árán lehetett elvégezni, a felborult vasúti kocsin a tűzoltók motoros roncsvágó használatával teremtették meg a sérültek mozgatásához szükséges helyet. A balesetet szenvedett vagonokból kiemelt embereket a mentők sérülésük súlyossága szerint osztályozták, ellátták, majd elszállították. A „balesetnek” összesen tizenhét sérültje volt. A káreset felszámolásában a sátoraljaújhelyi, a tolcsvai és a szerencsi hivatásos tűzoltók vettek részt. Az együttműködő és társszervek részéről komoly összefogást, összehangolt és gyors beavatkozást igénylő helyzet meglehetősen életszerű volt, a kezelésébe bevont hivatásos tűzoltók munkáját a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei katasztrófavédelmi műveleti szolgálat irányította.

 A gyakorlatot követő értékelés során Fülep Zoltán elmondta, egy jól előkészített, szakszerűen és dinamikusan végrehajtott rendezvényt látott, ami hozzájárul az együttműködő és társszervek további munkájához.

 A statisztikák szerint a vasút területén az elmúlt években évente nagyjából száztíz-százhúsz káresemény következik be, kétharmaduk általában műszaki mentést igényel. Tavaly valamivel több esethez riasztották a tűzoltókat, a száznegyven káresetből negyvenötször tűz miatt kellett beavatkozniuk, kilencvenötször pedig műszaki mentés zajlott. Az idei év első felében valamivel több mint hetven káresetet kellett kezelni. Borsod-Abaúj-Zemplén megyében jelentősebb vasúti káreset 2015 áprilisának elején történt, akkor egy izobutánt szállító tartályvagon borult az oldalára a Miskolc-Tiszai pályaudvar rendező részén. A balesetben senki nem sérült meg, és veszélyes anyag sem került a környezetbe.

Dóka Imre
Fotó: Jóri Adrás OKF


Vissza


 

 Útnak indult a HUNOR

10-Hun-1-18.jpg(2018. október 24.) A NATO Euro-atlanti Katasztrófa-reagálási Koordinációs Központja és a szerb belügyminisztérium harmincöt szövetséges ország részvételével katasztrófakövetkezmény-kezelési törzsvezetési- és terepgyakorlatot szervezett október 7-12. között a szerb fővárostól mintegy 40 km távolságra fekvő Mladenovác település térségében. Magyarország a HUNOR (Hungarian National Organisation for Rescue Services) mentőszervezetet negyvenkét fős válogatott csapatát delegálta a helyszínre. A SRBIJA 2018 elnevezésű gyakorlatra a csapat és két mentőkutya négy teherautóval, egy kisbusszal, két terepjáróval, két quaddal és két személyautóval indult útnak október 7-én a Gazdasági Ellátó Központ Ferihegyi úti bázisáról. Az útnak eredőkkel tartott Jackovics Péter tű. ezredes, a BM OKF veszélyhelyzet-kezelési főosztályvezetője, a HUNOR parancsnoka, aki a csaknem r000 részvevővel szervezett gyakorlat irányító törzsében képviselte Magyarországot. Az útnak indulóktól a HUNOR jó hírnevét öregbítő jó munka reményével köszönt el a csapattól dr. Tóth Ferenc tű. dandártábornok, országos polgári védelmi főfelügyelő.

A feltételezés szerint a Richter-skála szerinti 7,6-os erősségű földrengés rázta meg a kijelölt térséget. A magyar csapat a helyszíni táborverést követően a földrengés következtében sérült, romosodott, főleg ipari létesítményekben sérült vagy életüket vesztett emberek felkutatását és kimentését oldotta meg. A naponta változó feladatok során A HUNOR tagjainak (más országok – bosnyák, görög, macedón, moldáv spanyol, pakisztáni és ukrán –mentőcsapataival együttműködve) előbb egy kerámiagyár kétezer négyzetméter alapterületű csarnoképület romjai között kellett eltűnt emberek után kutatniuk volt a feladatuk, majd egy távolabb fekvő samottgyár romosodott csarnoképületből kellett sérülteket kimenteniük, majd egy másfélszer nagyobb csarnokban magasból mentési feladat következett. Ez a feladat fokozottan veszélyes volt, hiszen, a valóságban is instabil épületszerkezetek között zajlott, ráadásul mesterséges világítás mellett. Itt végül 14 sérültre bukkantak. Az utolsó erőpróba sérülteket kimentése volt egy tizenöt centiméter vastag betonfal áttörésével nehezítve a végrehajtást. Bár többórás munkával, de ezt is megoldották.
Összességében végül az eltűnt személyek felkutatását, alá-, és kitámasztási, kötéltechnikai, magasból mentési, kutyás kereső kihívásokat tartalmazó gyakorlat során a negyvenkét tagú magyar csapat által mutatott teljesítményt az illetékesek kiválóra értékelték.

10-Hun-2-18.jpg10-Hun-3-18.jpg10-Hun-4-18.jpg10-Hun-5-18.jpg








Vissza


 

 

XXII. FLÓRIÁN KUPA Létesítményi Tűzoltóverseny Dunaújvárosban

9-Flkupa-2018.jpg
(2018. szeptember 16.) Ha a Grand Slam mintájára évente 4, vagy a Forma 1 futamok mintájára márciustól novemberig 21 alkalommal csapnának össze verseny keretében a (jelen eseben a létesítményi) tűzoltóságok versenycsapatai, talán cizelláltabban volna követhető teljesítményük alakulása, és talán nagyobb motiváló erővel is bírna egy-két év leforgása alatt. Mivel azonban évente csak egyszer méretik meg magukat a Létesítményi Tűzoltóságok Országos Szövetsége (LTSZ) és a Magyar Tűzoltó Szövetség (MTSZ) létesítményi tagozata által rendezett Florian Kupa Létesítményi tűzoltóverseny keretében, ez a verseny immár 22 év történelmére tekinthet vissza. 

Így viszont kiforrott forgatókönyv alapján olajozottan, gördülékenyen zajlott le szeptember 15-én is, miként az utóbbi években, ezúttal is Dunaújvárosban. „A rendezvény legfőbb célja az ország létesítményi tűzoltóságai közötti kapcsolatépítés lehetőségének biztosítása, a résztvevő szervezetek szakmai munkájában a színvonal emelés elősegítése, támogatása. A versenykiírásban arra törekedtünk, hogy ne csak a főfoglalkozású tűzoltókkal, hanem az alkalomszerűen igénybe vehető tűzoltókkal dolgozó létesítményi tűzoltóságok is a siker esélyével vehessenek részt a megmérettetésen” nyilatkozta Udvardi Sándor, az LTSZ elnöke, a MTSZ alelnöke, egyben a szervezésben, lebonyolításban oroszlánrészt vállalt VÉD-SZ Kft. ügyvezetője.

Az idei Florian Kupára 19 vállalat 27 csapata nevezett és vívott kiélezett küzdelmet, tömlőkkel, sugarakkal, dugólétrákkal, légzőkészülékekkel, hordággyal, és legfőképp az idővel, végső fokon egymással. A küzdelemben kiharcolt rangsort az alábbi táblázat foglalja össze.
Eredmények2018 copy.jpg

Huszonkét év nem kevés idő, a hagyomány egy idő után felvetheti az unalomba hajlás kockázatát is, de nem így tűzoltóéknál! Spontán ötlettől vezérelve, de hagyományteremtésgyanús lehetőségként a Pajzs cégcsoport sajóbábonyi és debreceni versenyzői családtagjakkal együtt érkeztek a dunaújvárosi Duna partra, de hozták a bográcsot és a belevaló nyersanyagot is, hogy a tűzoltóversenyt valóságos családi Pick Nickké bővítsék. Sikerült. A jövő egy lehetséges útja? 



Vissza


Ismerkedő-ismertető körúton a HNE AG

9-HNE-1.jpg(2018. szeptember 10.) Országjáró körúton mutatta be innovativ a tűzoltás számos lehetséges szcenáriójára kifejlesztett gyártmányait szeptember első hetében a HNE Technologie AG (Augsburg/Németország). Bár a (általában terjedelmes) “tűzoltóautó), a C-sugár és a víz a tűzoltók elévülhetetlen eszköztárának tűnik, a világ változása számos olyan helyzetet hozott magával, amire a hagyományos eszközök nem mindig képesek megfelelő választ adni. Különösen így szeptember első dekádja táján érdemes emlékeztetni a különféle indíttatású terrorcselekményekre, de gondolnunk kell a mind agresszívabbá váló utcai tüntetésekre, vagy akár a tűzkeltéssel operáló aljas harcászati eszközökre. A békésebb világnak is megvannak a tűzoltás számára új kihívásokat tartogató változásai, mint például a magasban működő szélerőművek, a legkülönfélébb helyekre telepített naperőművek, az egyre több elektronikát használó járművek, az iparban – és ennek következtében az áruszállításban is – megjelenő kockázatos anyagok és technológiák, stb.

A tűzkár csökkentésének alapelve minden változás ellenére változatlan: a tűzkeletkezéshez képest minél korábban kezdődik meg a beavatkozás, annál könnyebb megbirkózni a (kezdeti) tűzzel és annál kisebb lehet a kiterjedt tűz okozta kár. És ma már az sem lehet közömbös, hogy mekkora ráfordítást igényel a beavatkozás. A HNE ebből az alapgondolatból kiindulva fejlesztette az oltástechnológiát, a tűzoltás eszközeit és az alkalmazott oltóanyagokat.

A leggyorsabb beavatkozást természetesen a beépített rendszerek teszik lehetővé. Ilyen rendszerek ma is felügyelnek épületeket és 9-HNE-2.jpgtechnológiákat, de nehezen alkalmazhatók pl. a közúti, légi vagy vízi közlekedésben (bár pl. vízköd oltók ma is léteznek ezeken a területeken), de egyelőre szűkebb az alkalmazásuk pl. a szélerőműveknél, a közúti járműveknél (akár a Molotov-koktél- támadásoknak kitett rendőrségi oszlató járműveknél). Ilyen helyben oltó lehetőséget kínál a megdöbbentően egyszerű és rendkívül rugalmas, innovatív és hatékony nagynyomású megoldással működő moduláris ún. „VARIO PROTECTION SYSTEM”. Víztakarékos (és emiatt vízkár elkerülő) oltást kínál a „VARIO SYSTEM” elnevezésű rendszer, amely minden lehetséges szituációra tökéletes habot állít elő. HiPress üzemmódban állandó 38 bar nyomás mellett homogén nehézhab sugarat állít elő. A HiCAFS módusz jó tapadóképességű szárazhabot ad, míg szórt habsugara gazdaságos felületfedő habot ad az esetleges visszagyulladások, vagy parázsló részek megszüntetéséhez. A gyors helyszínre juttatást a rendszer mérete garantálja, ugyanis 9 és 13 l-es kiszerelésben készül, amely a megfelelő hordkeretnek köszönhetően háton hordozható, így egy kiképzett tűzoltó motorkerékpáron ülve jóval előbb a kárhelyre érkezhet a városi forgalomban, mint egy terjedelmes tűzoltó gépjármű (amely a vehemencia ellenére a tüzek több mint 90 százalékában nem használ többet egy C sugárnál). A HNE oltási filozófia aztán megjelenik hordozható készülékekben (4kg-tól 13 kg-ig), szállítható készülékekben 50 l-ig, motorizált (járműre telepíthető) víz és habrendszerekben, valamint integrált moduláris oltórendszerekben. 

 Vissza


 

Majdnem három milliárd forint
a katasztrófakockázatok felmérésére

8-bankók-18.jpg(2018. augusztus 28.) A projekt végére egységes elemzőrendszer segíti a katasztrófák elleni felkészülést és védekezést. Várhatóan 2019 végére épül ki az a katasztrófakockázat-értékelési rendszer, amelynek segítségével egy több szervezet által működtetett közös adatbázis alapján lehet értékelni és elemezni a településeket érintő veszélyforrásokat és azok lehetséges hatását. A rendszer működtetésével lényegesen hatékonyabb lesz mind a felkészülés folyamata, mind egy bekövetkezett esemény kezelése.

A Katasztrófakockázat-értékelési rendszer elnevezésű, KEHOP-1.1.0-15-2016-00003 számú uniós projekt fő célkitűzése egy olyan egységes, térinformatikai alapú katasztrófakockázat-értékelési rendszer kialakítása és működtetése, ami az ország egészét lefedi, és képes akár egy-egy településre vonatkozóan is azonosítani a potenciális veszélyforrásokat és azok lehetséges hatását. Mindezek alapján meg lehet határozni, hogy az adott településen milyen kockázatokkal kell számolni. A rendszer a katasztrófakockázatok elemzése és értékelése mellett a klímaváltozás okozta természeti katasztrófák elleni felkészülést is hatékonyabbá teszi.

Az adatbázis létrehozása és működtetése konzorciumi keretek között történik, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság konzorciumvezetőként az Országos Meteorológiai Szolgálattal, az Országos Vízügyi Főigazgatósággal, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatallal, az Országos Közegészségügyi Intézettel, valamint a Magyar Bányászati és Földtani Szolgálattal működik együtt.

A katasztrófakockázat-értékelési térinformatikai alkalmazás működtetéséhez egyebek mellett huszonhat szervert és a kapcsolódó operációs rendszert, és csaknem ötven adatbázis-kezelő szerverliszenszt szerez be a konzorcium. Az adatgyűjtést és -rögzítést országszerte huszonhárom, légi felderítési (drón alkalmazási) képességekkel rendelkező mobil egység is támogatja majd. A beszerzések és fejlesztések várhatóan 2019 végére fejeződnek be.  

A projekt támogatási összege 2 milliárd 900 millió forint.

Vissza


 

 

Innovatív vezetési pontok: VdS-irányelvek a biztonságosabb riasztás-fogadási szoftverekhez

 

8-VdS-18.jpg(2018. augusztus 7.) 2018 végére lekapcsolják Németországban az analóg telefonhálózatot. A risztások továbbítása még régen IP alapú – ezért a szoftveralapú riasztás-fogadás minden vezetési pont számára fontos. A Vds most a gyakran költségtakarékos innovációk megbízhatóságára vonatkozó követelmények felállításával segíti a szoftverek fejlesztőit. A VdS 3500 irányelvek ingyenesen letölthetők.

Az analóg hálózati infrastruktúra lekapcsolása Németországban számos vezetési ponton műszaki változtatásokat feltételez. Sok piaci szereplő az eddig alkalmazott az eddig alkalmazott riasztás fogadó berendezés helyett tisztán szoftveralapú megoldásokat szeretne. Az ilyen riasztás fogadó programok manapság még viszonylag újak és jelenleg nincsenek a kínálatban VdS elismeréssel rendelkező rendszerek. Az ilyen innovációk megbízhatóságának egyértelmű tanúsítása érdekében a biztonsági cégek egy csoportja 2017 végén egy „hivatalos közös kérvényt“ nyújtott be a VdS-hez. Egyebek mellett a Bosch, a Kereskedelmi Bank és a Siemens kérelmezte a VdS standardok kiterjesztését „a virtuális környezetben működő szoftveralapú riasztás fogadásra”. A legtöbb vezetési pont már rendelkezik csúcsbiztonságos számítógép hardverrel, s így jelentős költségeket is megtakaríthatnak.“

A VdS innovációfókusza szerint ilyen irányelvek a kérelem benyújtása időpontjában már kidolgozás alatt voltak. „Jó tudni, hogy mi már ügyfeleink kívánságai közelében járunk, mielőtt ők még azokat megfogalmazták. És ezzel ők is megkapják a legfontosabb információkat ahhoz az innovációhoz, ami által az információ biztonságot támogathatják – hangsúlyozta Günter Grundmann, a VdS elektronikus betörésvédelem laboratóriumának vezetője.

Az új, „Átviteli berendezések – riasztás fogadó szoftverek – követelmények és mérési módszerek” című VdS 3500 irányelvek a megszokott precíz specifikációt kínálják az legkülönbözőbb átviteli formációk veszteségmentes kiértékeléséhez, a kívánt paraméterek nyomonkövethetőségéhez, az ilyen új  technológiák biztonságos jelentés feldolgozásához, esetleírásához és interfészkompatibilitásához, A hardveralapú átviteli berendezések a 2466 irányelvek alapján is tesztelhetők és VdS által elismerhetők.

Philippe Camilleri, a francia ESI csoport igazgatója és a petíció egyik aláírója szerint: “a kezdeményezésünk célja az volt, hogy tanúsítottan biztonságos, tehát VdS-ellenőrzött szoftver vásárlását és alkalmazását mielőbb lehetővé tegyük a felhasználók számára. Nagyon örülünk annak, hogy ezt a fontos lépést közösen ilyen hamar meg tudtuk valósítani. Természetesen a virtualizálást közösen a VdS-szel nem felhő-tárhelyként definiáljuk, hanem helyi fizikai hardverekre installálva.”

A riasztás fogadó szoftverekre vonatkozó VdS 3500 irányelv költségmentesen letölthető a vds-schop.de oldalról.

Forrás: Bosch/VdS

Vissza


 

Folyamatos fejlesztések a biztonság érdekében

7-vihar-18.jpg (2018. jűlius 19.) Az idei nyár jól mutatja, mennyire hirtelen képes megváltozni az időjárás, és hogy ennek milyen kellemetlen és veszélyes hatásai lehetnek. Különösen igaz ez akkor, amikor szabadidőnket valamelyik víz partján töltjük. A katasztrófavédelem a hazai tavak partjain, illetve a vizeken tartózkodók biztonsága érdekében viharjelző rendszert működtet, és azt folyamatosan fejleszti.

 A Balaton mellett a Fertő-tó, a Velencei-tó és a Tisza-tó partjainál üzemel viharjelző rendszer, összesen 43 állomással. Ezek egy része már LED-es technológiával működik, ami jobb láthatóságot és gazdaságosabb üzemeltetést biztosít. A viharjelzőrendszer állomásainak működéséről, az aktuális riasztási fokozatokról bármikor tájékozódhatnak a katasztrófavédelem weboldalán, vagy a „Tavihar” nevű ingyenes telefonos alkalmazás segítségével. A viharjelzések idején az alábbi szabályokat kell betartani: 

  1. Amennyiben egy órán belül a szél eléri a 40 kilométer/órás sebességet, automatikusan életbe lép az elsőfokú viharjelzés. Ilyenkor percenként 45, sárga fényű villanás jelzi a vízben és vízparton tartózkodók számára a veszélyt. Elsőfokú jelzés esetén úszni, csónakázni, vagy a vízen bármilyen más sporteszközzel tartózkodni csak a parttól számított 500 méteren belül szabad.
  2. Amennyiben 60 kilométer/órás, vagy annál erősebb szél várható, másodfokú viharjelzés lép életbe. Ebben az esetben a viharjelzőlámpák percenként 90-szer villannak fel. Ilyenkor tilos úszni, fürdőzni, továbbá tilos csónakkal és más vízi sporteszközzel közlekedni.

Az idei évben elindult a „Katasztrófavédelmi rendszerek fejlesztése a Balaton régió területén” elnevezésű projekt, amelynek keretében nyolc új viharjelző állomás létesül, a már működő telephelyek pedig a fejlesztéseknek köszönhetően korszerűsödnek. Várhatóan új parti viharjelző állomás kerül Balatonszepezdre, Balatonedericsre, Fenékpusztára, Balatonszárszóra és Tihanyra; Siófokon, Szigligeten és Keszthelyen pedig vízközepi állomás létesül.

A szabadidős programok tervezésekor és ezek közben is mindig vegyék figyelembe a viharjelzőrendszer figyelmeztetését, baj esetén pedig hívják a 112-es segélyhívó számot! (Illusztráció: focus.de)

Vissza


  Ünnepélyes kibocsátás

7-Kibocs-1-18.jpg(2018. július 13.) Péntek 13-án talán önmagában sem a legbiztatóbb ómen „veszélyes és nehéz hivatás”-ként jegyzett tűzoltó karriert kezdeni, ám a Katasztrófavédelmi Oktatási Központ által öt hónapi kiképzést követően kibocsátott mintegy 120, ezen a napon esküt tett újonc tűzoltó számára valószínűleg nem emiatt marad emlékezetes ez a nap.

 Az újoncok kibocsátásának a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságon kidolgozott forgatókönyve és hagyománya van, amit mostanra sikerült valóban feszessé, cizellálttá és valóban emlékezetessé csiszolni mind a főszereplők (végzős hallgatók), mind az ezúttal meglepően nagy számban érkezett hozzátartozóik számára. A pályakezdő tűzoltók megható eskütételét követően – új munkakörében először - Papp Károly rendőr altábornagy, a Belügyminisztérium közbiztonsági főigazgatója köszöntötte figyelemre méltó alakiassággal felsorakozott állományt. A szónoklat végén azzal bocsátotta útjukra a hallgatókat, hogy „munkájuk szolgálat, szolgálatuk során pedig mindig legyenek alaposak, körültekintők, tartsák meg esküjük minden szavát, és annak szellemét.”

A hallgatók nevében Varga-Stadler Bálint tűzoltó őrmester elevenítette fel a képzésben töltött hónapok emlékét. Irodalmi fordulatokban bővelkedő megszólalásában a kiképzést úgy minősítette, hogy annak köszönhetően a hallgatók megismerték és kitágították képességeik határát.

A folytatásban dr. Góra Zoltán tűzoltó vezérőrnagy, országos katasztrófavédelmi főigazgató élenjáró tanulmányi munkájuk elismeréseként tárgyjutalmat adott át Pallang Áron, Szabó és Vincze László tűzoltó őrmestereknek, illetve Süli Bertalan tűzoltó zászlósnak.

Ez esküt tevők nevében az őket képviselő hallgatók az elhunyt tűzoltó hősi halottak OKF bejáratánál lévő emlékműve előtt tisztelegtek önfeláldozó elődeik emlékének, majd a hagyományoknak megfelelően a kibocsátó ünnepség a századnyi tűzoltó katonás díszmenetével zárult.
7-Kibocs-2-18.jpg7-Kibocs-3-18.jpg7-Kibocs-4-18.jpg7-Kibocs-5-18.jpg


Tűzoltóünnep Martonvásáron

5-Marton-2.jpg(2018. május 5.) Az igazi tűzoltónap május 4-én, Flórián napján van Szent Flórián, a tüzes szakmák védőszentje tiszteletére. Az igazi tűzoltók a Flórián naphoz igazodva tisztelegnek hivatásuk előtt. A tavaly újjáalakult –de így is 130 éves múltra visszatekintő - Martonvásári Önkéntes Tűzoltó Egyesület május 5-ére szervezett mértéktartó, de látványos tűzoltónapot a helyi Brunszvik-Beethoven Kulturális központban és az intézmény előtti tágas szabad téren.

Az alakuláskor még 9, mostanra már 51 tagot számláló önkéntes egyesület tűzoltóit, valamint a velük ünnepelni érkezett vendégeket dr. Pimper László, az egyesület elnöke köszöntötte, majd dr. Szabó Tibor, a település polgármestere adott hangot a maga és a lakosság tűzoltóság újjászervezése feletti jó érzéseinek, és tett ígéretet egy példaértékű finanszírozási rendszer kidolgozására. Dr. Szentes Mabda Katalin Dóra, az egyesületi munkához társult szomszédos település, Ráckeresztúr polgármestere még konkrétabb ünnepi ajánlattal állt elő: bejelentette, hogy az egyesület használatára Ráckeresztúron egy tűzoltó jármű tárolására alkalmas garázst alakítanak ki.

A közgyűlés jellegű rendezvényrész folytatásában Molnár József tűzoltó alezredes, a Fejér Megyei Tűzoltó Szövetség elnöke 20 frissen képesítést szerzett önkéntes tűzoltónak adta át a 40 órás alaptanfolyamon sikeres vizsgát igazoló okleveleket. Ezzel 40 főre emelkedett az alapképzéssel rendelkezők száma. Udvardi Sándor, a Magyar Tűzoltószövetség alelnöke, a Létesítményi Tűzoltóságok Országos Szövetségének elnöke emléktárggyal, Vizi Ignácz tűzoltó alezredes, a Fejér Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság igazgatóhelyettese pedig egy felújított Steyr gépjárműfecskendő indítókulcsának átadásával emelte a martonvásári tűzoltónap fényét.

A folytatásban a nagy létszámban érkezett közönség örömére tűzoltási és mentési bemutató következett, melynek keretében balesetet szenvedett személygépkocsiból mentettek sérültet feszítő-vágó berendezés használatával, a kifolyt és meggyulladt üzemanyagot hab és vízsugár bevetésével oltottak el, majd a klasszikus serpenyőtüzet is bemutatták: hogyan nem szabad oltani.

Mindeközben a legkisebbek édesség-ajándékok reményében tűzoltós tárgyú vetélkedőn vehettek részt, amelyben volt AMBU-baba újraélesztés, elméleti teszt, védőruha felvétel, de még tűzoltás is.

Kivételes alkalomként pedig a lakosság érdeklődő része ezúttal közelről szemlélhette meg a tűzoltók technikai eszközeit közöttük kipróbálhatták az érdi tűzoltóság létrás gépjárművét is.
5-Marton-9.jpg5-MArton-4.jpg5-Marton-5.jpg5-Marton-6.jpg5-Marton-7.jpg

5-Marton-8.jpg5-Marton-3.jpg5-Marton-11.jpg5-Marton-12.jpg5-Marton-13.jpg5-Marton-14.jpg5-Marton-15.jpg

















Vissza


 

Létesítményi tűzoltók találkozója a Dunaferrnél

5-Dujv-1.jpg(2018. április 28.) Dunaújvárosban és Rácalmáson tartotta tavaszi találkozóját a Létesítményi Tűzoltóságok Országos Szövetsége. Ez alkalommal, április 26-27-én a Dunaferr tűzoltói voltak a házigazdák.

Közgyűléssel indították csütörtök délelőtt programjukat, ahol hét tűzoltó munkáját a Létesítményi Tűzoltó Érdemérem arany, ezüst, illetve bronz fokozatával ismerték el. Köszöntötte és megnyitotta a találkozót Szergej Kljucskin, az ISD Dunaferr Zrt. biztonsági és védelmi igazgatója. Megnyitójában elmondta, a Dunaferr tűzmegelőzését és tűzvédelmét szerződés alapján a VÉD-SZ Kft. látja el.

A Fejér Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságot Vízi Ignác tűzoltó ezredes igazgató-helyettes képviselte.

Az ország számos településéről egybegyűlt társaságnak Szirmai György Dunaferr PR főmunkatársa mutatta be előadásában a vasműt, mint teljes kohászati vertikumot. Szakmai oldalról, a létesítményi tűzoltók számára érdekes, különleges adottságokról és kihívásokról Szilasi János létesítményi tűzoltóparancsnok beszélt előadásában. Délután a hallottak mellé eleven képeket is párosíthattak a tűzoltók, amikor is a konvertert valamint a meleghengerművet meglátogatták. A technológiát mindkét gyártóműben üzem közben sikerült megtekinteni a népes csapatnak, igy a folyékony fém és melegen hengerlés látványa minden résztvevő számára különlegesnek hatott. A látogatás utolsó helyszíne a tűzoltólaktanya volt, ahol a létesítményiek eszközparkja mellett a Hesztia Kft rögtönzött termékbemutatót, és oltási bemutatót tartott.

 Konferencia jelleggel folytatódott a találkozó pénteken délelőtt, Rácalmáson a Jankovich kúrián. Elsőként Hollandiában, műszaki mentésről szóló továbbképzésen szerzett tapasztalatairól tartott előadást Kis Márton Ervin, a FER Tűzoltóság Kft. algyői szolgálatvezetője. A Holmatro cég továbbképzőbázisán tölthettek el három napot. Életszerűen berendezett balesethelyszíneken kellett mentorok segítségével csapatban mentési feladatokat, amikhez a cég legújabb fejlesztésű eszközeit használhatták. Előtérbe kerültek az akkumulátoros tápegységgel működő hangtalan feszítővágók, támasztórendszerek. Gyakorolhatták az egyre elterjedőben lévő egyterű, SUV kialakítású járművekből való személymentési módszert.

A második előadásában fontos kérdéseket feszegetett Muzsnay Lajos, a miskolci Robert Bosch Energy and Body Systems Kft. létesítményi tűzoltóság szakembere. Beszélt a lítium-ion akkumulátorok sokoldalú felhasználhatóságáról. Bosch magyarországi üzemeiben kéziszerszámok, elektromos kerékpárok villanymotorjaihoz raktároz és „programoz” nagy mennyiségben a Bosch ilyen tápegységeket. Jól áttekinthető ábrákon mutatta meg az akkumulátor felépítését és sérülékenységét. Hangsúlyozta, mechanikai hatásra is robbanással, gyulladással reagálnak. Veszélyes, hogy az eseménnyel – mint ütés vagy elejtés- nem egy időben gyulladnak ki, hanem akár órákkal később. Robbanásuk pedig tűzoltás után is várható. Az akkumulátorok saját maguk készítette teszteléséről készült kisfilmekkel demonstrálta az elhangzottakat. Beszámolt a Boschnál alkalmazott különleges tárolási körülményekről, az akkumulátorok okozta tüzek oltási lehetőségeiről, megtörtént esetek tanulságairól.

Az ESKA Osztrák védőruhagyártó cég tűzoltók védőkesztyűje minősítési követelményeinek, illetve az ide vonatkozó szabványok változásairól tartott előadást Raimund Sekira úr, a FEWE Kft magyarországi értékesítőjének Feicht Ferenc ügyvezetőjének tolmácsolásában. A prezentáció az ESKA cég speciális védőkesztyűiről, gyártási folyamatáról, az alkalmazott anyagokról, valamint a minőségi tanúsítás eljárásairól szólt. Aktuális a téma, hisz idén, áprilisban lépett életbe a tűzoltók védőkesztyűinek a hő, víz és vágás állóságáról szóló, új, kötelezően betartandó szabványrendszer.

Tanulságos esetet ismertetett Stefan Ádám, a BorsodChem Zrt. létesítményi tűzoltóságának vezetője. Előadásában bemutatta a veszélyes ipari üzemet, annak települési környezetét, a gyártott és keletkezett vegyi anyagok kezelését, majd egy megtörtént eseményt ismertetett. Tervezett karbantartás időszakban, egyik üzem berendezéseinek újraindításakor, a próba üzem alatt keletkezett nem megfelelő minőségű termék, amit ideiglenesen betároltak egy tartálykonténerbe. Az anyag túlmelegedett, robbanás és tűzveszélyessé vált. Szervezett intézkedés sorozattal a létesítményi tűzoltóság szakemberei megoldották a kritikus helyzetet. A hosszadalmas beavatkozás során nemcsak a tartányban lévő anyag ismeretlen kémiai összetétele és viselkedése bonyolította a teendőket, hanem a gyár technológiájának szakemberei és a területén dolgozó külső karbantartó cégek alkalmazottaival, valamint a lakossággal való kommunikáció is. Probléma volt a hiteles információ áramlással, valamint a hiteles tájékoztatással. Megtévesztő információk kerültek ki az interneten és a médián keresztül a környező települések lakósságához, szinte percek alatt, ami pánikhangulathoz vezetett. Az üzem egy esettanulmány keretében feltárta a gyökérproblémákat és megelőző intézkedéseket hozott. Kialakították a megfelelő kommunikációs csatornákat, amiken keresztül a hitelt érdemlő információk elősegítik és meggyorsítják a beavatkozást, illetve a környezet tájékoztatása korrekt módon megtehető.

Zárásként ultrakönnyű, gyors beavatkozásra képes gépjárművek fejlesztéséről tartott előadást Dr. Pimper László. a FER Kft. ügyvezető igazgatója. Az elmúlt évben a tűzoltóság szakembergárdája egy önálló beavatkozásra képes, B kategóriás gépkocsi megépítésén dolgozott, amely képes felszerelést és vizet is szállítani. Bemutatta, az alapjármű kiválasztásának folyamatát. Átgondolt, mégis egyszerűnek tűnő műszaki megoldással dobozos kisárúszállítóba helyeztek el víztartályt, kismotorfecskendőt, és más, tűzoltáshoz szükséges felszereléseket. Mind bekerülési, mind üzemeltetési költsége alacsony, miközben gyors reagálásra képes kisebb tűzeseteknél. Jól vizsgáztak a már elkészült járművek. Az utoljára fejlesztett autóba már hatszázötven literes víztartály került és gyakorlatilag egy kisebb gépjárműfecskendő málhafelszerelése. Az így kialakított jármű költséghatékony megoldást, komoly beavatkozási erőt jelenthet az önkéntes tűzoltóságainak is. Elektromos gépjármű fejlesztésétben látja a jövőt Dr. Pimper László, miután a létesítményi tűzoltók járművei havonta alig tesznek meg kétszáz kilométernél többet.

Élénk beszélgetés követte az előadásokat, érzékeltetve a létesítményi tűzoltóságok hasonló feladatait, illetve kihívásait.
5-Dujv-2.jpg5-Dujv-3.jpg5-Dujv-4.jpg5-Dujv-5.jpg

  Vissza


 


Négy önkéntes tűzoltó egyesület négy felújított Bronto gépjárműfecskendő


4-Bronto.jpg
(2018. április 6.) Emlékeim szerint a Steyer alvázakra épített Bronto gépjárműfecskendőkkel még dr. Jókai Oszkár egykori országos tűzoltóparancsnok örvendeztette meg a magyar tűzoltóságokat, és ha nem tévedek ez még az 1990-es évek elején történhetett. Azóta ezek a Steyer Bronto 13 S 23 M20 TZF 200 típusú fecskendők az elmúlt húszegynéhány évben egyes szerként szolgáltak a hivatásos tűzoltók munkáját segítve. Felújításukat követően nem lehet kétség afelől, hogy még legalább ennyit szolgáljanak a vélhetően ritkábban vonuló önkéntes tűzoltókkal. Ebből a megfontolásból négy felújított Steyer Bronto 13 S 23 M20 TZF 200 gépjárműfecskendőt fogadott be a martonvásári (Fejér megye), a sándorfalvi (Csongrád megye) a tápiószecsői (Pest megye), valamint a verpeléti (Heves megye), önkéntes tűzoltó egyesület. 


 Szolgálatba állt a századik

4-Fecsk-1.jpg(2018. április 06.) Alig több mint negyedórát tartott az a rendezvény az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságon április 6-án, amelynek keretében tíz Rába-Heros Aquadux X-4000 típusú - típusjelből is láthatóan hazai gyártású - tűzoltójárművet vettek át hivatásos városi tűzoltóságaikat képviselő megyei (Győr-Moson-Sopron, Nógrád, Somogy, Zala, Budapest, Vas, Fejér, Heves, Hajdú-Bihar valamint Jász-Nagykun-Szolnok) katasztrófavédelmi igazgatók.

A tíz Rába-Heros Aquadux X-4000 – amelyek között az egyik a századik hazai gyártású gépjárműfecskendő – a továbbiakban Balassagyarmaton, Barcson, Berettyóújfaluban, Budapest III. kerületben, Egerben, Jászberényben, Kisbéren, Lentiben, Székesfehérváron, Szombathelyen teljesít szolgálatot.
Ezek a fecskendők a BM HEROSZ Zrt. a Rába Járműgyártó Kft. és a Renault műhelyeiben készültek 14 milliárd 500 millió forint nagyságú európai uniós forrásból. A KEHOP-1.6.0-15-2015-00001 jelű, a katasztrófavédelmi rendszerek fejlesztését tűzoltógépjármű-fecskendők gyártásában felismerni vélő tervek szerint 2014 és 2020 között 108 gépjárműfecskendőnek kell ebben a felállásban elkészülnie. Ennek értelmében a következő két évben még további 8 db Rába-Heros R16 Aquadux X-4000 fecskendőre számíthat a szakma. 4000 l víz, 400 l habképző anyag, univerzális (városi és terep) menettulajdonságok hat férőhelyes kabin, 290 lóerő, 111,2 km/h végsebesség, Cerberus érintőképernyős vezérlés, gyorsbeavatkozó 60 m-es tömlővel.
4-Fecsk-2.jpg4-Fecsk-3.jpg4-Fecsk-4.jpg

4-Fecsk-5.jpg4-Fecsk-6.jpg







 
Vissza


 

A szabadtéri tüzek megelőzhetők 


3-kültéri.jpg

(2018. március 14.)  Az enyhülő időjárás miatt egyre többen kezdenek neki a kerti munkálatoknak, emiatt az elmúlt napokban egyre több helyen gyulladt meg az aljnövényzet. A szabadtéri tűz kialakulásának különösen kedvez a most következő időszak, hiszen a még száraz növényi részek könnyen lángra kapnak, a szeles időben pedig a legkisebb tüzek is gyorsan továbbterjedhetnek. 

A szabadtéri tüzek szinte mindegyikét emberi gondatlanság, felelőtlenség okozza, pedig sokat tehetünk azért, hogy megóvjuk környezetünket és a levegő tisztaságát. Szabadtéri tűzgyújtás előtt az alábbiakkal kell tisztában lenni:
 Tűz soha nem hagyható felügyelet nélkül.
  • Legyen a közelben megfelelő mennyiségű oltóanyag (víz, homok, tűzoltókészülék).
  • Gondoskodni kell a tűz irányításához szükséges kézi szerszámról (gereblye, lapát, vasvilla).
  • Feltámadó szél esetén azonnal el kell oltani a tüzet.
  • Belterületen csak ott szabad kerti zöldhulladékot égetni, ahol ezt a települési önkormányzat rendeletben szabályozza. Amennyiben nincs ilyen rendelet, tilos az égetés.
  • Az önkormányzati rendeletek meghatározzák az égetés napját vagy napjait, valamint az időkeretet is. Más időpontban a tűzgyújtás tilos!
  • A külterületi tarlóégetés és vágott növények égetése engedélyhez kötött, amelyet a munkálatok előtt tíz nappal kell a helyi katasztrófavédelmi kirendeltségnél igényelni.
  • Baj esetén hívja a 112-es segélyhívó számot és kérje a tűzoltók segítségét.

 A szabályok megszegője tűzvédelmi bírsággal is sújtható, amely – az okozott károk megtérítésén felül – az előidézett káresettől függően 20 ezer forinttól 3 millió forintig is terjedhet.

  Vissza


 

Új, módosított és hatályon kívül helyezett szabályok

1-paragrafuskép.jpg(2018. január 20.) Korábbi híradásunk kibővítéseként hívja fela szakma a praktizálók figyelmét, hogy 2018. 01. 01-től jónéhány, a tűzvédelmet érintő jogszabály változott, amelyek közül talán a legfontosabbak a következők:

A 44/2017. (XII. 29.) BM rendelet az. Országos Tűzvédelmi Szabályzatról szóló  54/2014. (XII. 5.) BM rendeletet módosítja. 

2018. 01. 01-től hatályos a tűzvédelmi hatósági eljárások általános és különös szabályairól szóló 489/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet, a tűzesetek vizsgálatára vonatkozó eljárási szabályokról szóló 490/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet, valamint a beépített tűzjelző, illetve tűzoltó berendezések létesítésének, használatbavételének és megszüntetésének engedélyezésére irányuló hatósági eljárás részletes szabályairól szóló 491/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet. Ugyancsak január 1-jén lépett hatályba az egyes műszaki termékek tűzvédelmi megfelelőségét vizsgáló, ellenőrző és tanúsító szervezetek kijelöléséről szóló 492/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet.

2018. 01. 01-től módosítja 44/2017. (XII. 29.) BM rendelet az erdők tűz elleni védelméről szóló korábbi, /2008. (VIII. 1.) ÖM rendeletet, a tűzesetek vizsgálatára vonatkozó szabályokról szóló 44/2011. (XII. 5.) BM rendeletet, az ismert tűzvédelmi szakvizsgára kötelezett foglalkozási ágakról, munkakörökről, a tűzvédelmi szakvizsgával összefüggő oktatásszervezésről és a tűzvédelmi szakvizsga részletes szabályairól szóló 45/2011. (XII. 7.) BM rendeletet, a tűzvédelmi szakértői tevékenység szabályairól szóló 47/2011. (XII. 15.) BM rendeletet. valamint a bejelentés-köteles tűzvédelmi szolgáltatási tevékenységek megkezdésének és folytatásának részletes szabályairól szóló 50/2011. (XII. 20.) BM rendelet

Ugyanez a 44/2017. (XII. 29.) BM rendelet emellett 2018. január 1-től hatályon kívül helyezi a beépített tűzjelző, illetve tűzoltó berendezések létesítésének, használatbavételének és megszüntetésének engedélyezésére irányuló hatósági eljárás részletes szabályairól szóló 73/2015. (XII. 21.) számú BM rendeletet.


December vége óta nyilvános, mikor hova érkezik a kéményseprő

 
181-kéményseprő.jpg(2018.01.10) Január elsején változtak a kéményseprés egyes szabályai, ezek azonban nem érintik a katasztrófavédelem kéményseprőipari szervének azt a kötelezettségét, hogy elkészítse az úgynevezett sormunka-ütemtervét, és ezt eljuttassa közvetve és közvetlenül is az állampolgárokhoz. Természetesen a szervezet ezt a feladatát elvégezte, még az év vége előtt elküldte azt az érintettekhez, közzétette honlapján is, de számos önkormányzat weblapján is olvasható.

Január elsejét követően az egylakásos ingatlanokba időpont-egyeztetés után mennek a kéményseprők, az ellenőrzések csak a társasházakban és a lakásszövetkezeti lakóépületekben történnek előre elkészített ütemterv szerint. Ez az idei évben körülbelül 500 ezer égéstermék-elvezetőt jelent a katasztrófavédelem ellátási területén lévő tizenhét megyében. Az ütemtervben nyomon követhető, hogy melyik településre várhatóan mikor érkeznek a kéményseprők. A katasztrófavédelem hivatalos honlapja mellett egyre több önkormányzat honlapján is olvasható az erről szóló tájékoztatás, hiszen a katasztrófavédelem kéményseprőipari szervezete a Magyar Államkincstár hivatalos csatornáin keresztül december végén eljuttatta ezeket a terveket az ellátási területéhez tartozó 17 megye minden, a sormunkában érintett településének polgármesteréhez.

Az egylakásos ingatlanokban – ezek jellemzően családi házak – élőkhöz nem automatikusan érkeznek a kéményseprők, nekik időpontot kell egyeztetniük ahhoz, hogy a törvényben előírt gyakoriság szerint, ingyenesen elvégezzék náluk az ingatlan égéstermék-elvezetőinek felülvizsgálatát. Időpontot ugyanazon a www.kemyenysepres.hu oldalon lehet foglalni, ahol a 2018. évi sormunkatervek is megtekinthetőek. 

Vissza


 

 

Az E.ON partner a katasztrófák megelőzésében

 12-eon-1.jpg(2017. december 17.) Az E.ON Hungária Zrt. 1000 pár elektromos áramütés elleni védelmet nyújtó kesztyűt és 20 darab szén-monoxid-mérőt adományozott a tűzoltóknak. A vállalat nem először áll a katasztrófavédők mellé: az elmúlt években többször támogatta szakmai képzésüket és eszközfejlesztésüket.

Az E.ON Hungária Zrt. évek óta támogatja a katasztrófavédelmi szerveket: a vállalat gázos és elektromos tanpályáin képzik a tűzoltókat, korábban pedig 330 darab közös fejlesztésű, speciálisan a katasztrófavédelem igényeihez kialakított elektromostérerősség-érzékelő detektort és 50 darab szén-monoxid-mérőt adományozott a szervezetnek.

 „A katasztrófavédelem és az E.ON már több alkalommal állt helyt közösen , amikor a viharos erejű szél vagy a nagy mennyiségű hó faágakat tört le, vagy egész fákat döntött ki. Ilyenkor a kidőlő fák kárt okozn

 
 
 


 
 
Rendeld meg a Florian exPress Magyar Tűzbiztonsági Folyóiratot!
Megjelenik évente 6-szor.
Előfizetési díja egy évre: 5292 Ft.
info@firepress.hu

 

Schrack_banner_140905.gif

 

konifo-banner-florian.gif

A Florian express 2018 novemberiszámának tartalmából:

 

 🔥Fókuszban

🔥Tűzjelzés és vészhelyzeti kommunikáció

- A füstjelző életet menthet

🔥Építés és tűzvédelem

- Gravitáció és energetika

- Homlokzati hőszigetelő rendszerek kiválasztásának nehézségei

- Technológiai szállítópálya tűzvédelmi lezárása

🔥Tűzoltás és műszaki mentés

- Dräger megoldások az EN 12021:2014 szabvány betartásához

TIGON – a legdurvább szélsőségekre

🔥Történelem

- Elmaradt rendszerváltás XI.. rész

- Visszapillantás 1957-re

 
 

 

 

 

 

 

Laptulajdonos: Fire Press Kft.  2484 Gárdony-Agárd, Pf. 8.  Tel.: (22) 789-439, Fax: (22) 789-358  E-mail: info@firepress.hu
Copyright ˆ 2003 . Minden jog fenntartva.
A weblap a WEB-SET rendszeren üzemel. Készítette a BIT-Hungary Kft.